Antreprenoriat feminin. Între PR și marketing

 Aproape 40% din afacerile din România sunt conduse de femei, cele mai multe în Bucureşti, Cluj, Constanţa, conform unui studiu realizat recent de o agenţie care analizează informaţii de afaceri.

Acestea au vârste între  30 şi 50 ani, locuiesc în mediul urban, au studii superioare şi sunt centrate pe comerţ. În plus, 35% dintre întreprinderile mici şi mijlocii din România sunt conduse de femei, majoritatea în domeniul serviciilor şi al comerţului.

Deşi aflat pe locul 6, într-un top realizat recent, ca oraş având un mediu de business propice, plasat astfel din cauza lipsei aeroportului, Braşovul se înscrie pe lista oraşelor mari în care numărul afacerilor demarate de femei este în creştere – cu 15% mai multe faţă de anul trecut, conform datelor statistice.

Dar cu toate că a comunica  este o caracteristică feminină, comunicarea şi relaţiile publice reprezintă o industrie cu un ritm scăzut de creştere în Braşov, atât din cauza lipsei specialiştilor şi a firmelor mari, ca cele din Bucureşti sau Cluj, dar mai ales a culturii comunitare care cultivă marketingul pur şi nu PR pentru marketing.

În sprijinul acestei afirmaţii vin rezultatele unui studiu realizat recent de o echipă condusă de un specialist în comunicare, în oraşul Braşov. Cercetarea a fost realizată pe bază de chestionar aplicat pe un eşantion de 150 firme mici şi mijlocii, aparţinând femeilor sau conduse de femei, din Braşov. Studiul a avut ca scop determinarea atitudinii şi opiniei femeilor, care conduc sau deţin firme mici şi mijlocii din Braşov, în legătură cu activitatea de comunicare şi PR, s-a desfăşurat în perioada septembrie-noiembrie 2016, iar rata de răspuns a fost de 95%%. Chestionarul a cuprins 15 întrebări datele au fost colectate online, în timp real. S-a pornit de la ipoteza că activitatea de marketing este preferată de femeia antreprenor sau manager celei de comunicare constantă şi PR.

Am determinat în acest fel profilul antreprenoarei/managerului femeie care foloseste sau ar folosi servicii de PR şi comunicare, şi criteriile de alegere a unui specialist În PR şi comunicare.

Cum arată femeia antreprenor/ manager care apelează la un specialist în PR?

Din totalul de 150 femei antreprenor sau manager ale unor firme mici sau mijlocii, doar 30% cunoşteau semnificaţia termenului PR, dintre aceştia, majoritatea, respectiv 92%, conducând sau având afaceri în domenii precum servicii de educaţie pentru copii sau tineri şi servicii de consultanţă, cu vârsta între 35 şi 45 ani, studii superioare şi cunoştinţe în domeniul economic şi/sau relaţii publice.

Ce cred femeile antreprenor/manager despre specialiştii în PR?

Mai mult de jumătate dintre respindente, respectiv 63%, nu au apelat niciodată la serviciile unui specialist în PR, motivele principale invocate fiind acelea că activitatea de marketing este eficientă (84%) şi că nu ştiu că există specialişti PR în oraş (94%).

Dintre femeile antreprenor/manager care cunosc semnificaţia termenului de PR şi care au derulat pe cont propriu, prin organizare internă, campanii de PR în ultimele 6 luni, majoritatea, respectiv 74%, au folosit instrumentele de comunicare pentru marketing, comunicând de fapt acţiuni de marketing. Majoritatea acestora, 98% au fost foarte mulţumite de rezultate – acestea fiind cuantificate în special prin impactul acţiunilor de marketing online, 80% fiind decise să apeleze din nou la astfel de campanii în următoarele 6 luni, şi doar 4% intenţionând să caute un specialist PR în următorul an.

Doar 20% dintre femeile antreprenor sau manager care au derulat campanii de PR consideră utilă o altă formă de PR – PR pentru CSR sau comunicare internă – şi doar 31% sunt dispuse să investească în astfel de campanii de imagine cu rezultate pe termen lung, fără rezultate concrete, imediate, exprimate în creşterea vânzărilor.

Care sunt motivele pentru care femeia antreprenor/manager ar apela la un PR?

În top 3 al motivelor pentru care o o femeie antreprenor.manager ar apela la serviciile unui specialist în PR se află: oportunitatea dezvoltării brand-ului (88%), expunerea în mass-media şi relaţia cu influencerii (75%), avantajele externalizării serviciilor (68%).

Concluzii parţiale

Deşi comunicarea este apanajul femeilor, atunci când vorbim despre comunicarea de afaceri, în Braşov, sectorul este slab dezvoltat şi inaccesibil din cauza informaţiilor. Femeile antreprenor/manager cu afaceri mici sau mijlocii prefer să realizeze acţiuni de marketing – reduceri, promoţii, join venture – pentru a creşte pe termen scurt vânzările, în defavoarea acţiunilor de comunicare şi relaţii publice constante, care ar conduce la dezvoltarea imaginii şi brand awareness pe termen lung.

Sursa articol: http://www.capital.ro/top-50-capital-cele-mai-de-succes-femei-din-romania.html


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *



373
Contact

Adresa: Str. Cernisoara
nr.38-40, sector 6, Bucuresti, cod: 061019

Detalii contact:
Tel: 021 745 72 37
Fax: 021 745 62 29
Email: office@evanetwork.ro
Toate drepturile sunt rezervate 2015
Pentru informatii detaliate despre celelalte programe operationale cofinantate de Uniunea Europeana va invitam sa vizitati www.fonduri-ue.ro
Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatoriu pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului Romaniei
Proiect cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. „Investeste in oameni!”
-->